top of page

Luc Nowé

  • Foto van schrijver: Rik Beirinckx
    Rik Beirinckx
  • 10 jun
  • 2 minuten om te lezen

Luc Nowé is één van de meest invloedrijke figuren in de Vlaamse popmuziekwereld. Als oprichter van Poppunt in 2001 en later als directeur van VI.BE, heeft hij drie decennia lang het muzikale landschap van Vlaanderen en Brussel vormgegeven met een ongeziene drive voor artiesten.

Nowé's motivatie om Poppunt op te richten kwam uit zijn eigen ervaringen. Hij stond ooit zelf op een podium als muzikant en miste dan omkadering en ondersteuning in de muziekwereld. Die ontkenning dreef hem om iets te creëren wat hij zelf had gemist, een kenniscentrum voor (pop)muzikanten.

In januari 2001 richtte hij Poppunt op als het aanspreekpunt voor beginnende tot semi-professionele muzikanten en dj's uit pop, rock, dance en aanverwante muziekgenres.

Poppunt groeide uit tot een cruciale organisatie voor de Vlaamse muzieksector. De organisatie zet zich al meer dan 20 jaar in voor een gezond muziekklimaat. Nowé werkte dag in dag uit met een ongeziene drive voor artiesten en het muzieklandschap.

Hij stak zijn hart en ziel in deze organisatie en kijkt met heel veel trots terug op wat hij in die jaren met zijn team heeft bereikt.

Eind december 2018 gaf de Vlaamse Regering groen licht om de opdracht van Poppunt uit te breiden. Dit leidde tot een belangrijke verandering: in februari 2020 smolt Poppunt samen met Kunstenpunt tot VI.BE.

Nowé legde de visie achter deze fusie duidelijk uit: "De strikte scheiding tussen niveaus en genres binnen de niet-klassieke muziek beantwoordde steeds minder aan een snel veranderende en competitieve muziekwereld. We vonden het hoog tijd om die grenzen open te breken".

VI.BE is sindsdien het steunpunt voor artiesten en muzieksector in Vlaanderen en Brussel, van absolute beginners tot doorwinterde pro's met internationale ambities, in alle genres van de niet-klassieke muziek.

Onder Nowé's leiding ontwikkelde VI.BE tal van bekende projecten en activiteiten:

  • Sound Track – een platform voor muzikanten

  • Stoemp! – caféconcerten die muzikaal talent in de kijker zetten

  • De MIA's – de Vlaamse muziekprijzen

  • Week van de Belgische Muziek – een ode aan de rijke en diverse muziekscene

  • Lokale Helden – project voor lokale muzikanten

  • Belgium Booms @ Jazzahead & Womex – internationale presentatie

  • European Jazz Conference '24 in Gent

Nowé bleef ook innovatief denken over de muzieksector. In 2024 zei hij over Music Tech Belgium: "As a foothold for artists and the music industry, we at VI.BE think it's of the utmost importance to keep up with the latest trends and inspire the wider music field".

Hij erkende ook dat er nog altijd veel behoefte is aan een steunpunt en ondersteuning voor bands.

Na 27 jaar dag in dag uit met een ongeziene drive knallen voor artiesten en het muzieklandschap, gaf Luc Nowé in november 2024 de fakkel door.

Nowé's impact op de Vlaamse muziekwereld is onmiskenbaar. Hij heeft niet alleen een organisatie opgericht, maar een hele cultuur gecreëerd waarin mensen voor elkaar in de bres springen. Zijn visie dat VI.BE artiesten versterkt in een gezond, inclusief en duurzaam muziekklimaat, blijft het fundament van de organisatie.

In het Depot vond een mooi en gepast programma plaats als een dank en ode aan deze geweldige getalenteerde visionair en organisatie waar heel veel mensen in het muzikale landschap hun eerste stappen hebben gezet.


Opmerkingen


bottom of page