""Deze actuele retrospectieve van de in Oxfordshire gevestigde Zuid-Afrikaanse schilder en graficus Gavin Jantjes (1948) is zijn grootste solopresentatie in Groot-Brittanniƫ tot nu toe. Het brengt meer dan vijf decennia van de diverse en onderscheidende praktijk van de kunstenaar samen.
Aan de hand van meer dan 100 prenten, tekeningen en schilderijen, evenals archiefmateriaal, viert de tentoonstelling Jantjes als een belangrijke en kritische aanjager van verandering, terwijl zijn ontwikkeling als schilder, graficus, schrijver, curator en activist wordt gevolgd.
Gestructureerd in hoofdstukken van 1970 tot heden, To Be Free! concentreert zich op cruciale fasen in het leven van Jantjes, vanaf zijn vormingsjaren in Kaapstad tijdens de eerste jaren van de Zuid-Afrikaanse apartheid (1948-1994), zijn transformerende rol bij kunstinstellingen in Groot-BrittanniĆ«, Duitsland en Noorwegen, zijn meeslepende figuratieve portretten van de mondiale Zwarte strijd voor vrijheid, tot zijn recente overstap naar non-figuratieve schilderkunst. Jantjesā reis belichaamt een zoektocht naar artistieke emancipatie, gekenmerkt door een zoektocht naar een autonome vorm, bevrijd van eurocentrische tradities en verwachtingen van zwarte creativiteit.
In de tentoonstelling wordt ook aandacht besteed aan de invloed van Jantjes op het culturele landschap van Londen. Zijn anti-apartheidsprentenserie A South African Coloring Book werd in 1976 getoond op de ICA, en zijn rol als exposerend kunstenaar en co-curator in de baanbrekende Whitechapel Gallery-tentoonstelling From Two Worlds uit 1986 bevestigde zijn positie als een belangrijke stem in de Britse kunstscene.
Belangrijk is dat 2024 de dertigste verjaardag markeert van de eerste vrije algemene verkiezingen in Zuid-Afrika, resulterend in het uiteindelijke presidentschap van Nelson Mandela. Jantjes keerde in 1994 terug naar Zuid-Afrika om deel te nemen aan de gedenkwaardige gebeurtenis, nadat hij meer dan twintig jaar in ballingschap uit zijn thuisland had doorgebracht. Het was zijn actieve kritiek op de onderdrukking en discriminatie waarmee de Afrikaner Nationalistische Partij te maken kreeg, waardoor hij werd verbannen, waarbij zijn hele artistieke en academische carriĆØre werd gecensureerd.""
Het is een zeer mooi overzicht van hoe zijn werk als schilder over een periode van 60 jaar een evolutie heeft doorgemaakt. Nog tot 1 september te bezoeken in de WhiteChapel Gallery in London. Alle info via de website.
g
Comments