top of page

Hear Here

  • Foto van schrijver: Rik Beirinckx
    Rik Beirinckx
  • 7 dagen geleden
  • 3 minuten om te lezen

If and only if - Anri Sala (video­werk volgt het spoor van een slak op een strijk­stok ter­wijl de muziek van Igor Stravinsky (ver­traagd) weerklinkt.)
If and only if - Anri Sala (video­werk volgt het spoor van een slak op een strijk­stok ter­wijl de muziek van Igor Stravinsky (ver­traagd) weerklinkt.)

Geluidskunst is een kunstvorm waarin geluid niet slechts als bijzaak, maar als primair expressiemiddel wordt gebruikt. Het bevindt zich op het snijvlak van muziek, beeldende kunst en technologie, en stelt niet alleen de grenzen van wat als ‘muziek’ wordt beschouwd ter discussie, maar daagt ook de manier uit waarop wij luisteren en ruimte ervaren.

In tegenstelling tot traditionele muziek, die vaak op harmonie, ritme en melodie is gebaseerd, onderzoekt geluidskunst de fysieke, ruimtelijke en conceptuele aspecten van geluid. Dit kan zich uiten in installaties, veldopnames, noise performances, of interactieve werken waarbij de omgeving en het publiek zelf deel uitmaken van de compositie. Kunstenaars als Christina Kubisch, Bill Fontana en Janet Cardiff gebruiken technologie om klanken te isoleren, manipuleren en opnieuw te contextualiseren, waardoor luisteraars op een nieuwe manier worden geconfronteerd met hun audiosensorische omgeving.

Wat geluidskunst uniek maakt, is de manier waarop het ons uitnodigt om aandachtig en bewust te luisteren. In een wereld waarin we vaak auditieve prikkels filteren of negeren, herinnert geluidskunst ons eraan dat luisteren een actieve, fysieke en zelfs politieke handeling kan zijn. De stilte tussen de klanken wordt net zo betekenisvol als het geluid zelf.

In essentie draait geluidskunst niet om het maken van ‘mooie’ klanken, maar om het bevragen van geluid als ervaring. Het is een kunst die vraagt om aanwezigheid, om vertraging, en vooral om het openstellen van het oor als poort naar verwondering.

En na de eerste editie in 2022 vind je nu een wandeling langs de geluidskunst in deze tweede editie opnieuw onder curator Gilles Helsen. Zeer mooi opgezet in de verschillende gebouwen en open ruimtes in het centrum van Leuven. Het is een aparte ervaring en je moet er zeker genoeg tijd voor uittrekken. Maar je wordt beloond met nieuwe inzichten in geluid, relevantie, geschiedenis en toekomst. Nog te bezoeken tot 9 juni. Alle info via de website.

A Large Inscription, A Great Noise - Adam Basanta. (Twee kine­ti­sche sculp­tu­ren met micro­foons, cement­blok­ken en gra­vel laten je op een fysie­ke manier het feno­meen ​‘tijd’ ervaren.)
A Large Inscription, A Great Noise - Adam Basanta. (Twee kine­ti­sche sculp­tu­ren met micro­foons, cement­blok­ken en gra­vel laten je op een fysie­ke manier het feno­meen ​‘tijd’ ervaren.)
A Large Inscription, A Great Noise - Adam Basanta
A Large Inscription, A Great Noise - Adam Basanta

Dhavni - Budhaditya Chattopadhyay (Een web van AI-gestuur­de cere­mo­ni­ë­le bel­le­tjes trans­for­meert het bin­nen­plein van STUK in een plek voor ont­moe­ting en empa­thisch luisteren.)
Dhavni - Budhaditya Chattopadhyay (Een web van AI-gestuur­de cere­mo­ni­ë­le bel­le­tjes trans­for­meert het bin­nen­plein van STUK in een plek voor ont­moe­ting en empa­thisch luisteren.)

Pneumatic Sound Field - Edwin van der Heide (Een ruim­te­lijk klank­veld van 42 ven­tie­len zorgt voor audi­tief vuurwerk. )
Pneumatic Sound Field - Edwin van der Heide (Een ruim­te­lijk klank­veld van 42 ven­tie­len zorgt voor audi­tief vuurwerk. )

Brom - Mariska De Groot (Een koor van gemo­to­ri­seer­de instru­men­ten, geïn­spi­reerd door de ​‘brom­tol’, zoemt door de afge­blad­der­de klas­lo­ka­len van een leeg­staan­de school.)
Brom - Mariska De Groot (Een koor van gemo­to­ri­seer­de instru­men­ten, geïn­spi­reerd door de ​‘brom­tol’, zoemt door de afge­blad­der­de klas­lo­ka­len van een leeg­staan­de school.)

The Conference of the Trees - Christina Kubisch (Vijf bon­sai­boom­pjes op een con­fe­ren­tie­ta­fel geven hun hei­me­lij­ke con­ver­sa­ties prijs via inge­ni­eu­ze hoofdtelefoons.)
The Conference of the Trees - Christina Kubisch (Vijf bon­sai­boom­pjes op een con­fe­ren­tie­ta­fel geven hun hei­me­lij­ke con­ver­sa­ties prijs via inge­ni­eu­ze hoofdtelefoons.)

Airchoir No. 2: Dirges for Coded Organ Voices - Anouk Kellner (Een gede­con­stru­eerd orgel met opblaas­ba­re sculp­tu­ren vult de acht­hoe­ki­ge KADOC kapel met medi­ta­tie­ve klanken.)
Airchoir No. 2: Dirges for Coded Organ Voices - Anouk Kellner (Een gede­con­stru­eerd orgel met opblaas­ba­re sculp­tu­ren vult de acht­hoe­ki­ge KADOC kapel met medi­ta­tie­ve klanken.)

Zvon - Jonáš Gruska (In een mid­del­eeuw­se water­poort klin­ken klok­ken van gesmol­ten oorlogsmunitie.)
Zvon - Jonáš Gruska (In een mid­del­eeuw­se water­poort klin­ken klok­ken van gesmol­ten oorlogsmunitie.)

On Random Walks - Franziska Windisch (Een land­schap van mes­sing sub­woofers laat kra­len­ket­tin­gen op en neer dan­sen in wil­le­keu­ri­ge patronen.)
On Random Walks - Franziska Windisch (Een land­schap van mes­sing sub­woofers laat kra­len­ket­tin­gen op en neer dan­sen in wil­le­keu­ri­ge patronen.)

Ideofoon I - Dick Raaijmakers (Iconisch pio­niers­werk uit 1970 pro­mo­veer­de de luid­spre­ker tot muziek­in­stru­ment en is na een hal­ve eeuw nog altijd even beklijvend.)
Ideofoon I - Dick Raaijmakers (Iconisch pio­niers­werk uit 1970 pro­mo­veer­de de luid­spre­ker tot muziek­in­stru­ment en is na een hal­ve eeuw nog altijd even beklijvend.)

Shallow Water - Rudy Decelière (Honderden gedroog­de beu­ken­blaad­jes rit­se­len als een nau­we­lijks hoor­baar klank­ta­pijt op een van de meest idyl­li­sche plek­ken van Leuven.)
Shallow Water - Rudy Decelière (Honderden gedroog­de beu­ken­blaad­jes rit­se­len als een nau­we­lijks hoor­baar klank­ta­pijt op een van de meest idyl­li­sche plek­ken van Leuven.)


Comentarios


bottom of page