top of page

Dweezil

Foto van schrijver: Rik BeirinckxRik Beirinckx

1969, het tweede solo album van Frank Zappa komt uit. 'Hot Rats' bevat 6 nummers allemaal van de hand van Frank en opgedragen aan Ian Donald Calvin Euclid in dat zelfde jaar geboren. Deze zal later zijn naam veranderen naar de origineel gekozen naam door zijn ouders nl. Dweezil.

2019, het album 'Hot Rats' wordt 50 jaar later gespeeld door zijn zoon Dweezil. En wij waren erbij..

Dweezil is een uiterst getalenteerde gitarist. Als kind al zeer vroeg door de microbe gebeten gaat hij nog verder en perfectioneert hij zijn gitaarspel bij Steve Vai.

Het is een lust voor het oog en oor hoe hij zo relaxed de moeilijke gitaarlicks uit zijn vingers tovert en op andere momenten heel sereen de andere muzikanten de ruimte geeft. Allemaal top muzikanten die eveneens over een sterke zangstemmen beschikken.

De avond opende met 'Don't eat the Yellow Snow' als opwarmen. Daarna werde de integrale 'Hot Rats' gespeeld. In 'The Gumbo Variations' waar op de originele versie Jean Luc Ponty de lange solo op viool speelde werd dit hier overgenomen door Sheila Gonzales met een even waanzinnige solo op saxofoon. Je kan dit beluisteren en bekijken op een video opname van deze 'Hot Rats' door Dweezil. Het nummer begint op 30:16.

Daarna werd er gretig gekozen uit het rijke repertoire van vader Zappa. Heavenly Bank Account, Montana, Beauty knows no pain en na 28 songs de afsluiter Tears Began to Fall. Meer dan twee uur muziek.

Eigenaardig dat er geen concert was in België. In Nederland waren beide locaties uitverkocht. Nu nog op tour in de UK en dan een zeer uitgebreide tour in 2020 in de USA. Alle info op de website.

We hadden voor het concert ook nog een talk tech met de FOH mixer van deze tournee Eran Ben Zur. Deze maakte ons volledig wegwijs in de gekozen opbouw van de live set rond twee Waves eMotion LV1 systemen. Dweezil houdt van alle mogelijkheden met de waves plugins om zijn sound zowel als in de monitors als in zaal tot de best mogelijke kwaliteit te verheffen. Een sound neer te zetten die zo dicht mogelijk aansluit bij de authenticiteit van deze muziek. Ook dit lijkt mij gelukt te zijn.


Commentaires


bottom of page